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                          CENTRE INTERLANGUES - TEXTE, IMAGE, LANGAGE (EA 4182)

David Roche

Publications

Ouvrages scientifiques

  • Roche, David. (Re)making Horror in the 1970s and 2000s, or Why Don’t They Do It Like They Used To? Jackson, MS : UP Mississippi, 2014. À paraître.

  • Gelly, Christophe et David Roche (eds.). Approaches to Film and Reception Studies / Cinéma et théories de la réception : Études et panorama critique. Clermont-Ferrand : PU Blaise Pascal, 2012. 284p.

  • Conversations with Russell Banks. Jackson, MS: UP Mississippi, 2010. 240p.

  • L’Imagination malsaine : Russell Banks, Raymond Carver, David Cronenberg, Bret Easton Ellis, David Lynch. Paris: L’Harmattan, 2008. 367p.


Articles dans des revues internationales ou nationales avec comité de lecture

  • Roche, David. « Revoir les Final Girls : Massacre à la Tronçonneuse (Marcus Nispel, 2003) et Halloween (Rob Zombie, 2007) ». Interfaces. À paraître.

  • « Tarantino’s Round Flat Characters: A (Mainly) Verbal Study of Reservoir Dogs (1992) ». Le Cinéma parle ! Anne-Marie Paquet-Deyris et Dominique Sipière (eds.). Bulletin du CICLAHO 6 (2012) : 411-31.

  • « Resisting Bodies: Power Crisis / Meaning Crisis in the Zombie Film from 1932 to Today ». Textes & Contextes 6 (2011). <.">http://revuesshs.u-bourgogne.fr/textes&contextes/document.php?id=1355>.

  • « Comment Hollywood figure l’intériorité dans les films « hollywoodiens » de David Lynch : Lost Highway (1997), Mulholland Drive (2001) et Inland Empire (2006) ». E-rea 9.1 (2011). <.">http://erea.revues.org/1872>.

  • « “That’s Real! That’s What You Want!”: Producing Fear in George A. Romero’s Dawn of the Dead (1978) vs. Zack Snyder’s Remake (2004) ». Horror Studies 2.1 (2011): 75-87.

  • « Twin Peaks: Fire Walk With Me (1992) and David Lynch’s Aesthetics of Frustration ». Textes & Contextes 5 (2010). <.">http://revuesshs.u-bourgogne.fr/textes&contextes/document.php?id=1103>.

  • « (De)constructing “America”: the Case of Emir Kusturica’s Arizona Dream (1993) ». EJAS Special issue on Film: European film-makers construct the United States. Ed. Melvyn Stokes and Dominique Sipière. EJAS on-line (2010) .

  • « French Fries, French Foxes and Crazy Frenchmen in Quentin Tarantino’s Pulp Fiction (1994) and Roger Avary’s Killing Zoe (1994): Reading Hollywood “Frenchness” / French Readings ». Bulletin du CICLAHO 5 (2010). 291-311.

  • « The “Unhealthy” in “The Fall of the House of Usher”: Poe’s Aesthetics of Contamination ». The Edgar Allan Poe Review X.1 (Spring 2009). 20-35.

  • "Disease and Anti-Naturalism in Raymond Carver’s “Fat” and “A Small, Good Thing” and David Lynch’s Blue Velvet." Interfaces 27-28 (2007): 159-173.

  • "Books and Letters in Joe Wright’s Pride & Prejudice (2005): Anticipating the Spectator’s Response through the Thematization of Film Adaptation." Persuasions On-line 27.2 (2007).

  • « David Cronenberg’s Having to Make the Word Be Flesh ». Post Script 23.2 (Winter/Spring 2004) : 72-87.

  • « The Death of the Subject in David Lynch’s Lost Highway and Mulholland Drive ». Revue d’études anglophones / e-rea 2.2 (Automne 2004). 


Chapitres d’ouvrages scientifiques

  • Roche, David.« More or Less American: Sergio Leone’s Once Upon a Time in the West (1968) ». Europe et Hollywood à l’écran : Regards croisés / European and Hollywood Cinema: Cultural Exchanges. Gilles Menegaldo (ed.). Paris : Michel Houdiard, 2012. 358-74.

  • « Chapter Eleven: Bastard Remakes: Homage and Betrayal in Dawn of the Dead (Zack Snyder, 2004) and Halloween (Rob Zombie, 2007) ». In Praise of Cinematic Bastardy. Sébastien Lefait et Philippe Ortoli (eds.). Cambridge : Cambridge Scholars, 2012. 136-45.

     

  • « L’Horreur viscérale de David Cronenberg, ou l’horreur de l’anti-nature ». In Paquet-Deyris, ed, Les Cinémas de l’horreur : Les maléfiques. CinémAction 136, Condé-sur-Noireau: Editions Charles Corlet, 2010. 141-49.

  • "(De)constructing Lolita as "sexual object": Metonymy, Identification and Subjecthood in Stanley Kubrick's Lolita (1962)". Lolita, roman de Vladimir Nabokov (1955) et film de Stanley Kubrick (1962). Ed. Dider Machu et Taina Tuhkunen-Couzic. Paris : Ellipses, 2009. 171-82.

  • « Reading the Body in Bret Easton Ellis’s American Psycho (1991): Confusing Signs and Signifiers ». The Body in Anglophone Culture. Ed. Élise Brault et Cécile Coquet. GRAAT On-Line 5.1 (October 2009). 124-38. .

  • « The Blues of David Lynch ». Cinéma et couleur. Ed. Raphaëlle Costa de Beauregard. Paris: Michel Houdiard, 2009. 447-59.

  • « “Mise en Cadre” of the Social Drama in Joe Wright's Pride & Prejudice (2005) ». Pride and Prejudice: Le roman de Jane Austen et le film de Joe Wright. Ed. L. Bury et D. Sipière. Paris: Ellipses, 2006. 231-239.

  • « David Cronenberg : une mission utopique ». Éclats du noir: gothique, fantastique et détection dans le livre et le film. Ed. M. Duperray. Aix-en-Provence: Publications de Provence, 2006. 163-184.


Comptes-rendus

  • « Velichka Ivanova, ed.: Reading American Pastoral ». RFEA. À paraître.

  • « Naomi Mandel, ed.: Bret Easton Ellis: American Psycho, Glamorama, Lunar Park ». Studies in the Novel 44.2 (Summer 2012) : 256-59.

  • « Armelle Parey, Isabelle Robin and Dominique Sipière, eds. : Happy Endings and Films ». E-rea 9.1 (2011). <.">http://erea.revues.org/1891>.

  • « Matthew Guillen. Reading America: Text as a Cultural Force. » RFEA 120 (2e trimestre 2009) : 123-5.

  • Lauric Guillaud. King Kong ou la revanche des mondes perdus. RFEA 116 (2e trimestre 2008) : 125.

  • « Raymond Carver : Where I’m Calling From. » Guide de la literature américaine. Ed. J. P. Pouvelle. Paris : Ellipses, 2008 : 355-8.



Mis à jour le 19/02/13.

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enseignant/chercheur


Université de Bourgogne